23 Mart 2013 Cumartesi

Çocuklara Duygusal Zekaları Konusunda Nasıl Yardımcı Olabilirsiniz?

Bu aralar duygusal zeka konusunda çok kafa yormaya başladım. Bu konuda araştırma yaparken çocuklara nasıl yardımcı olunabileceği ile ilgili bir yazı buldum. Parent4Success sitesinde 14 maddede özetlemişler.
Ben okurken Ceyda ile olan ilişkimizi de düşündüm. Eşim bu konuda çok başarılı. Bugüne kadar hep Ceyda'nın duygularını ön plana alıp, kendisini bir birey olarak gördü.
Ben de Ceyda'ya saygılı davranıp, duygularını anlamaya çalışıyorum ama bazen yemek yememesi, uyumaması gibi sebeplerden bunalıp bazı zaman duygularını anlayamıyorum ve de yeterli anlayışı gösteremeye biliyorum.

Genel olarak bakarsam Ceyda ile duygular hakkında konuşuyoruz. Kendisi bir şeyi yaptığı zaman "Başardım" diyor. Yapamadığı bir şey konusunda onu yüreklendiriyoruz. Onu yapmıştın bunu da yapabilirsin diyoruz. Bir şey kırılıp, döküldüğü zaman üzülüp ağlarsa; kaza oldu diyerek yatıştırmaya çalışıyoruz. Kendi duygularımızı söylüyoruz.
Hatta Ceyda bana birkaç gündür "off" dediğim için Anne neden offf dedin diye soruyor. Ben de .... yapamadığım için yada elim acıdığı için offf dedim diye açıklıyorum. Neden güldün diye bile sordu. Ben de açıkladım.:))




1) Çocukların Duygularını ve Duygusal Tepkilerini Kabul Edin
"Çok üzgün görünüyorsun.Bir şey olmuş olmalı." Arkadaşlarının seni yüzüstü bırakması zor olmalı." "Gerçekten sinir bozucu olmalı."

2) Duygularını İsimlendirmede Yardımcı Olun
"Sesin kötü geliyor." "Yıkılmış gözüküyorsun." "Bu konuda çok üzgün olduğunu tahmin ediyorum." "Biraz endişeli bakıyorsun." "Bu seni üzmüş olmalı."

3) Çocukların Duyguları Hakkında Konuşması İçin Yüreklendirin
"Sesin çok bıkkın, sıkılmış geliyor. Bu konuda konuşmak ister misin?"

4) Başka İnsanların Duygularını Fark Etmeleri İçin Yardımcı Olun
"Bu olay senin başına gelseydi ne hissederdin?" "Bu olay onun nasıl hissetmesine sebep olmuştur?"

5) Çocuklara Sinirlendikleri Konularda Yardımcı Olun 
"Bu işi yapmayı sinir bozucu mu buluyorsun?"

6) Kendilerini Nasıl Sakinleştireceklerini Öğretin
"Herkes hata yapar." "Bu bir kaza."

7) Karşılarındaki Tarafından Hayal Kırıklığına Uğratıldıkları Zaman Kendilerini İfade Etmenin Başka Yollarını Öğretin
"Vurmak yerine kelimelerle nasıl hissettiğini anlatabilirsin." "Arkadaşına kızgın olduğunu başka bir şekilde söylemenin yolunu bulabilirsin."

8) Problemlerini Nasıl Çözeceklerini Öğretin

9) Olumlu Olarak Kendileri Hakkında Konuşmayı Öğretin
"Her gün daha da güzel yapıyorum." "Bunu başarıyorum." "Bunu yapabiliyorum."

10) Neyin Motive Ederek Onları Başarıya Ulaştırdığını Hatırlatın
"Bir amacın olduğu zaman hedefe ulaşana kadar pes etmediğini görüyorum." "Bir şeyler kötü gitse bile pes etmeden devam ettiğini fark ettim."

11) Anlaşmazlıkları Çözmek İçin Konuşmayı ve de Dinlemeyi Öğretin
"İkimizin de mutlu olabileceği şekilde bunu nasıl çözümleriz?"

12) Kendilerini Kontrol Ettikleri Zaman Çocuklarınıza Yorumunuzu Söyleyin
"O sesini yükselttiği zaman senin sakin kalman hoşuma gitti. " "Kelimeleri kullanış şeklinden etkilendim."

13) Kendi Duygularınız Hakkında Konuşun
"Okuldan eve vaktinde gelmeyince çok endişeleniyorum." "Evdeki dağınıklıktan çok sıkıldım"

14) Sinirli Olduğumuz Zaman Sakin ve de Kontrollü Olarak Örnek Olun
"Konuşma şeklini beğenmiyorum ve şu anda oturup konuşacak durumda değilim." "Konuşmak istediğim bir şey var, müsait misin?" "Bugün çok yorucu bir gün geçirdim. Sonra konuşsak olur mu?"


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder